Nakoupil jsem potraviny v Rakousku. Levněji a kvalitněji

Začátkem týdne se v médiích objevila zpráva, že v německých obchodech prodávají kvalitnější a levnější potraviny. Rozhodl jsme se proto ověřit, jestli je v německy mluvících zemích zboží opravdu lepší a dostupnější. Vyrazil jsem do rakouského města Laa an der Thaya, které leží zhruba šedesát kilometrů od Brna. Prošel jsme Penny Markt, Lidl, Hofer a Eurospar a přináším vám své postřehy.

V Rakousku jsme nakoupili těstoviny, müsli i džus.

Hned na začátek je potřeba říct, že ne vše se v Rakousku vyplatí nakoupit. Například maso je tam dražší. V regálech jsem ale nenašel žádné nekvalitní šunky nebo klobásy. Všechny výrobky měly slušný podíl masa.

Rakouské obchody jsou také plné výrobků v bio kvalitě. Ty jsou samozřejmě oproti běžným dražší, nicméně milovníci bio produktů ocení široký výběr i v poměrně malých supermarketech. Obecně je v Rakousku snažší nakoupit zdravé potraviny. Například značku Alnatura, kterou znáte z Globusu nebo českých drogerií DM, tam koupíte nejen v této drogerii, ale i v Bille nebo Merkuru.

Rakouské müsli má více ovesných vloček  

Já jsem si vybral čtyři výrobky, které jsou poměrně běžnou součástí jídelníčku. Tím prvním je snídaňové müsli. Hned na začátek upozorním, že jsem nevybral tu nejzdravější variantu, ale chtěl jsem müsli s čokoládovou chutí. Vybral jsem Knusperone Schoko Müsli z prodejny Hofer. Za 750 gramů jsem zaplatil 1,89 eura, tedy zhruba padesát korun. 

Müsli obsahuje 66 procent ovesných vloček, dvanáct procent kousků tmavé čokolády, jejíž hlavní složkou je kakaová hmota, deset procent kousků mléčné čokolády, rýžovo-kakaové kousky, corn flakes a další. Ve sto gramech je osmnáct gramů cukru, jedenáct gramů tuku a téměř jedenáct gramů bílkovin. Potěší i více než osm gramů vlákniny. 

Srovnatelným výrobkem z českých regálů je Choco-Müsli Master Crumble z Lidlu. To seženete i v Rakousku. Má dokonce stejnou gramáž i výrobce jako müsli z Hoferu. Ovesných vloček ale obsahuje méně než padesát procent. Naopak má více cukru a tuku. V Rakousku za něj zaplatíte zhruba padesát korun, u nás o deset korun více.

Celozrnné těstoviny seženete v každé prodejně

V Lidlu jsem ale výhodně pořídili bio celozrnné farfalle. Za půl kila jsem zaplatil 1,09 eura, tedy zhruba třicet korun. V české prodejně jsem ho hledal marně. Pokud byste raději špagety, nebojte, vyberete si v jiné prodejně. Zaplatíte za ně ale trochu více. 

Nejlevnějším srovnatelným výrobkem v českých prodejnách jsou bio celozrnné špagety Alnatura, které koupíte v drogerii DM. Opět si ale musíte připlatit, nicméně cenový rozdíl je do deseti korun.

Džus z broskví a hroznů neměl přidaný cukr

V Lidlu mě zaujal také džus Sol&Mar z broskví a hroznů. Bál jsme se ale, že bude podobný jako české. Proto mě příjemně překvapilo, že ho tvoří 55 procent broskvové šťávy z koncentrátu a 45 procent hroznové šťávy z koncentrátu. Žádné konzervanty, žádné umělé látky, žádný uměle přidaný cukr, jen ovoce. Litr a půl mě stál 1,19 eura, tedy zhruba 33 korun. 

Malinový džem obsahoval hodně ovoce a žádné konzervanty

Posledním zajímavým výrobkem je malinový džem Pfanner z Penny Marktu. Na sto gramů výrobci použili 51 gramů malin. Přidali cukr, pektin a kyselinu citronovou. Nenajdete v něm žádná umělá dochucovadla. I podíl ovoce je oproti českým výrobkům slušný. Nejzajímavější je ale cena. V akci jsem 330 gramů pořídil za šedesát centů, tedy zhruba šestnáct korun.

Z nezdravých potravin koupíte levněji Haribo i čokolády

Nebudu vám ale lhát, že bych nakupoval jen zdravé výrobky. Do košíku jsem v Lidlu přidal i gumové medvídky Haribo. Za 350 gramů jsem zaplatil 1,29 eura, což je v přepočtu deset korun za sto gramů. Za tuto cenu pořídíte gumové medvídky v České republice jen v akci. 

Radost budou mít i milovníci kvalitní čokolády. Vyberete si z mnoha příchutí a opět vás vyjdou levněji než u nás. Levněji koupíte i některé druhy sýrů.

Naopak více zaplatíte kromě zmíněného masa i za většinu ovoce a zeleniny, pečivo nebo mléko.

Za hranicemi nakoupíte levněji díky DPH a konkurenci

A proč vlastně za hranicemi nakoupíte kvalitnější zboží levněji? Výrobci argumentují nižším DPH, vyššími náklady na dopravu a konkurenčním bojem. Rozdíly v kvalitě pak často ospravedlňují rozdílnými chutěmi zákazníků nebo faktem, že Češi o kvalitní výrobky zájem nemají, protože jim jde jen o cenu.

Pokud nebydlíte daleko od rakouských nebo německých hranic, doporučuju vám udělat si výlet. Sami uvidíte, jestli si ze zahraniční nabídky vyberete a zda se vám nákupy za hranicemi vyplatí. A dobrá zpráva pro ty, co bydlí blíže k německým obchodům. Najdete v nich zboží za ještě lepší cenu než v Rakousku.

Nakupujete v zahraničí? Máte tip na nějaký zajímavý výrobek? Napište svůj názor do diskuze!

Okomentovat

0 Komentáře