Sport v době covidové: Dá se běhat s rouškou?

Covid-19 je s námi už více než rok. Za tu dobu se několikrát změnila opatření týkající se volného pohybu i sportování. Při venkovních sportovních aktivitách většinou vláda nevyžadovala žádnou ochranu úst. Ale snažím se být ohleduplný k okolí a chránit i sebe, takže když jdu běhat ven, dýchací cesty si zakrývám.

Ochranu dýchacích cest při běhu jsem poprvé začal řešit zhruba loni na podzim. Loni na jaře jsem totiž ven nevycházel a v létě, kdy bylo vše rozvolněné, jsem běh s rouškou neřešil. Ale přišlo září a čísla nakažených stoupala. Takže jsem se začal rozhlížet po novém doplňku.

Věděl jsem, že na běhání určitě nechci použít obyčejnou látkovou roušku z bavlny. Nemá až takovou filtraci a hlavně jsem se bál, že po hodině běhu bude celá mokrá. Napadlo mě tedy vyběhnout v roušce Adidas, kterou jsem v tu dobu nosil běžně ven. Její výhodou je, že má kapsu na filtr.

Foto: Adidas.cz

Jenže zatímco na běžné nošení mi rouška od Adidasu vyhovovala, na běh se neukázala být dobrou volbou, a to zejména kvůli filtru, který nepropouštěl moc vzduchu. A bez něj ztrácela svůj největší benefit.

Začal jsem se tedy poohlížet jinde. Do oka mi padla rouška od značky Under Armour, která je podle výrobce přímo dělaná na sport. Možná ji ještě někdy vyzkouším, ale přiznám se, že mě od ní odradila docela vysoká pořizovací cena (800 korun).

Foto: UnderArmour.cz

Pátrání mě dovedlo až ke značce BUFF. Fanoušci reality show Survivor si ji určitě spojí s kmenovými šátky, mnozí sportovci zase s multifunkčními nákrčníky. A právě ten jsem si nakonec vybral i já. 

Přesvědčila mě nejen docela dobrá cena (ve výprodeji jsem našel jeden šátek za necelé tři stovky), ale také multifunkčnost. Předpokládám, že tato doba nebude trvat věčně. A co pak doma s množstvím roušek, že.

Koupil jsem si tedy model z kolekce CoolNet UV+, která slibuje nejen rychlé schnutí, ale také UV ochranu před sluncem a dobrou prodyšnost. Od začátku mi bylo jasné, že filtrační funkce takového šátku velké nebudou, ale lepší něco než nic. 

Foto: Facebook.com/BuffAccessories
 
Se šátkem se běhalo opravdu dobře, skoro jsem nevnímal, že ho na puse mám. Občas mi trochu padal, takže jsem musel jeho pozici upravit, ale jinak jsem neměl žádný problém. Navíc jsem ho vyzkoušel i jako čelenku, aby mi do očí netekl pot. A i zde má produkt můj palec nahoru.

Jenže přišlo jaro a vláda přikázala nosit venku respirátor nebo chirurgickou roušku. Od začátku mi bylo jasné, že běh v respirátoru nedám. Řekl jsem si ale, že roušce šanci dám. Ostatně jsem v ní viděl běhat i ostatní, tak jsem si říkal, že se to musí dát zvládnout. 

V roušce jsem vyrazil ven dvakrát. Poprvé to byl opravdu zážitek. Druhý běh už byl lepší, asi jsem si trochu zvyknul, ale nic příjemného to nebylo. Rouška se za chvíli promočila, čímž úplně ztratila svůj smysl. A dýchání zejména do kopce bylo opravdu obtížné.

Začal jsem uvažovat, že se vátím zpátky ke svým BUFF šátkům, i když nenabízejí žádnou extra ochranu. Pak jsem si ale vzpomněl, že BUFF vyrábí také roušky, do kterých lze vložit speciální filtr. A protože šátky se mi osvědčily, objednal jsem si i tento produkt. Zatím jsem v této roušce běhat nebyl, brzy se s vámi ale o její recenzi podělím.

A jaký je závěr? Běhat se s ochranou úst dá. Je to obtížnější, ale nic, co by se nedalo překonat. Důležité je vyzkoušet si, co vám vadí nejméně. 

Jak to máte vy? Chráníte se i při sportu venku? Pokud ano, která rouška vám sedí nejvíce? Napište mi do komentářů.


Okomentovat

0 Komentáře